Wat is Short-Form Content?
Short form video is de oplossing om in een overvloed van video content de aandacht van jouw volger te grijpen. Wat is short form content? Short form content zijn video’s die gemiddeld tussen 20 seconden en anderhalve minuut duren. Dit is een goede lengte om de aandacht van de kijker te houden en de boodschap over te brengen.
Short form video’s zijn dus een goede manier voor merken en marketeers om content op een nieuwe en pakkende manier te presenteren, informatie over te brengen of een statement te maken. Korte video content (short form video content) is een ideale manier om zowel millennials als jongere generaties te bereiken.
Door de korte aandachtspan geven zij steeds meer de voorkeur aan korte video’s boven alle andere soorten media die op dit moment te zien zijn. Zo blijkt dat korte content effectiever is en procentueel beter wordt afgekeken.
Inhoudsopgave
De toekomst van short-form video
Wat is de toekomst van short-form content? Het is dan ook niet gek dat short form video’s de laatste tijd steeds belangrijker geworden om online zichtbaar te blijven. Maar wat is short form content precies en waarom is het zo effectief? Voorspeld wordt dat sociale advertenties, met name short form video’s, medio 2023 meer advertentie-inkomsten zullen genereren dan enig ander platform. Het antwoord op de vraag “wat is short form content?” ligt in de eenvoud en directheid waarmee een boodschap overgebracht kan worden. In een wereld waarin de aandachtsspanne steeds korter wordt, biedt short form video de perfecte oplossing om snel en effectief een groot publiek te bereiken.
Hoe kan jij short-form content inzetten?
Omdat er steeds meer opmars is naar short-form video content is het zeker aan te raden dit ook in te zetten voor jouw social pagina’s. Platformen als TikTok, Instagram, Snapchat en YouTube Shorts zijn perfect voor het plaatsen van jouw short-form content. Hier een korte checklist voor een sterke short-form social post:
- Wees creatief
Doe je deskresearch naar wat de concurrent doet maar kopieer deze zeker niet. Omdat alle social media platformen al vol staan met content wordt originaliteit beloond, kopieer dus je buurman niet maar gebruik je eigen creativiteit. - Tempo
Je hebt niet lang de tijd om je boodschap over te brengen en je wilt de kijker hooked houden. Zorg dat je dus in een redelijk tempo je video maakt. Voorkom vooral dat het langdradig, saai of onduidelijk wordt. - Hook
Een ‘hook’ is een reden voor de kijker om de video af te kijken. Een ‘hook’ is de eerste zin die je hoort of het eerste beeld wat je ziet in een video. De tijd van clickbait zijn we voorbij. Zorg dus niet dat je hook iets is wat totaal niet aansluit bij de video puur om maar de aandacht van de kijker te krijgen. Conclusie: Beloof / vertel de kijker iets wat zijn of haar aandacht grijpt en wat overeenkomt met wat er gebeurt in jouw video. - Edit
Een leuke vlugge edit maakt vaak een wereld van verschil in het resultaat van je short-form video. Gebruik hier in de nodige tools zoals Premiere Pro, Premiere Rush of een andere video montage app om de video in elkaar te zetten. Het kan natuurlijk ook in de editor van de social-media app zelf. - Captions
Ten slotte: Ondertiteling = king! Voeg zeker speelse ondertiteling toe aan jouw video om te zorgen dat ook kijkers die geen geluid aan hebben weten wat er gebeurt.